Zubatec s bylinkami a jiné rybí pochoutky pro zdraví

0
147

Ryby jsou mimo jiné bohatým zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, které si tělo neumí tvořit samo, ačkoliv jsou důležité pro celý organismus. Spousta lidí se ale rybám vyhýbá, protože netuší, jak je připravit nebo s čím je jíst. V tomto článku vám přinášíme několik inspirativních receptů, po kterých se vám budou sbíhat sliny. Neváhejte a vyzkoušejte některé z nich.

Zubatec s bylinkami

Suroviny:

  • Zubatec (může být i jiná preferovaná ryba)
  • Bylinky (tymián, rozmarýn, česnek, petrželka)
  • Citron
  • Olivový olej
  • Sůl

Tato dravá ryba není v naší zemi příliš známá, ve Středomoří ji ovšem milují. Jemné maso zubatce je vhodné ke grilování i ke smažení. Pokud v obchodech narazíte na zubatce, neváhejte a zkuste si ho doma připravit například s bylinkami na italský způsob.

Vnitřek zubatce osolte dle potřeby a vyplňte bylinkami. Vhodné jsou plátky česneku, větvičky tymiánu, rozmarýnu nebo hladkolistá petrželka. Můžete přiložit také citronové plátky. Rybu pokapejte olivovým olejem a osolte.

Zdroj foto: eatsmarter.com

Pečte v troubě předehřáté na 210 °C asi 15 minut. V polovině pečení rybu otočte. Hotová ryba by měla mít bílé maso, které jde v blízkosti páteře snadno oddělit párátkem na typické proužkování. Podávejte s lehkým zeleninovým salátem nebo bramborami.

Tatarák z lososa

Suroviny:

  • Filet z lososa
  • Kopr
  • Dijonská hořčice
  • Sůl, pepř
  • Olivový olej
  • Citronová šťáva
  • Dle chuti červená cibule, pórek, chilli papričky

Losos je dnes už oblíbenou klasikou mnohých lidí. Už jste si z něj ale někdy zkusili připravit tatarák? Postup je velmi jednoduchý.

Filet z lososa zbavte kůže a nakrájejte na malé kousky. Ty poté smíchejte s nasekaným koprem a trochou dijonské hořčice. Osolte, opepřete. Pokapejte směs olivovým olejem a citronovou šťávou. Promíchejte ji a dejte vychladnout do lednice.

Zdroj foto: erecepty.eu

Do tataráku můžete dle vašich chutí přidat také nadrobno nakrájenou červenou cibulku, pórek nebo chilli papričky. Směs ještě zpříjemní výslednou chuť, která je vynikající. Podávat můžete s čerstvě upečenými bagetkami.

Sardinková pomazánka

Suroviny:

  • Plechovka sardinek ve vlastní šťávě
  • Lučina
  • Hořčice
  • Majonéza
  • Sůl, pepř
  • Cibule
  • Citronová šťáva

Rybí pomazánka patří mezi českou klasiku. Na drobné kousky nakrájejte cibuli a smíchejte ji se sardinkami. Přidejte Lučinu, trochu hořčice a majonézy. Dle potřeby dochuťte solí, pepřem a trochou citronové šťávy.

Zdroj foto: gutekueche.at

Pomazánka ze sardinek je výtečná, jednoduchá a zdravá. Její příprava vám navíc zabere jen pár minut.

Domácí rybí prsty

Suroviny:

  • Tresčí filety
  • Sůl
  • Hladká mouka
  • Vejce
  • Kopr
  • Strouhanka

Na tento recept je nejvhodnější použít filety z tresky, případně hejka. Rybí filety nakrájejte na plátky trochu větší, než je váš prst. Jemně osolte a nechte asi 20 minut odležet. Plátky postupně obalte ve hladké mouce a vejci. Nakonec nasekejte kopr, smíchejte ho se strouhankou a obalte ryby touto směsí. Na rozpáleném oleji smažte dozlatova.

Zdroj foto: taste.com.au

Zapečené cukety plněné tuňákem

Suroviny:

  • Menší cukety
  • Olivový olej
  • Tuňák v plechovce
  • Červená cibule
  • Citronová šťáva
  • Kopr
  • Sýr (parmezán, feta)

Pokud nevíte, co lehkého připravit k večeři, tento recept je skvělou volbou. Cukety podélně rozkrojte a vydlabejte z nich vnitřky. Potřete je olivovým olejem, vložte do pekáče vyloženého pečícím papírem a pečte na 200 °C přibližně 15 minut. Občas zkontrolujte vidličkou. Cukety by měly být změklé, ale dejte pozor, aby neměly kašovitou konzistenci.

Mezitím smíchejte tuňáka s najemno nakrájenou cibulkou a koprem. Přidejte trochu olivového oleje a citronovou šťávu. Do misky si nastrouhejte sýr. Nejvíce se hodí parmezán nebo feta (případně jejich kombinace).

Zdroj foto: electricbluefood.com

Hotové cukety vyplňte tuňákovou směsí a posypte sýrem. V troubě grilujte 2–3 minuty, než sýr na vrchu zhnědne. Nechte si chutnat!

Důležitost konzumace ryb

Volně žijící ryby pro nás představují důležitý zdroj omega-3 nenasycených mastných kyselin. Tyto kyseliny mají v těle protizánětlivé účinky. Podílejí se tak například na zdraví ústní dutiny, především dásní. Dále podporují činnost srdce, mozkových funkcí a posilují imunitní systém. Ryby jsou obecně lehce stravitelné a obsahují kvalitní bílkoviny, vitamíny A, D a zinek.

Průměrná spotřeba ryb na jednoho člověka se v České republice pohybuje kolem 5,5 kg za rok, což je asi třikrát méně, než bychom měli jíst. Ryby se doporučuje jíst v množství 300–400 g týdně (2 porce). Nechte se inspirovat tímto článkem a zařaďte je do jídelníčku v různých podobách.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here