10 faktů, které by měl znát každý, kdo si rád zakousne do sladkého

0
2788
dovod-na-usmev-zuby-a-sladkosti-detail-zena-s-makronkou

Každý z nás občas hřeší. Zvlášť když jde o sladké. Které sladkosti prostě nedokážete odolat vy? Sušenkám, čokoládě, bonbónům nebo slazeným nápojů? Ať už patříte k milovníkům kteréhokoliv z těchto „prohřešků”, měli byste vědět, co vám sladké pochutiny kromě uspokojení mlsných jazýčků přináší.

1. Dvojí efekt bonbonů.

Někdo radši větrové, někdo zase ovocné. Nejen děti bývají vystavené těmto pamlskům. Pravdou je, že cukrovinky v podobě bonbonů a lízátek škodí hned nadvakrát. Jejich pomalým rozpouštěním vystavujeme náš chrup neustálému přísunu cukru, kterým se živí bakterie v ústní dutině. Kysele ochucené bonbony navíc leptají zubní sklovinu a ničí tím její kvalitu.

2. Zubní plak je příčinou vzniku dentálních onemocnění.

Zubním plakem označujeme tenkou vrstvu biofilmu usazujícího se na povrchu zubů. Biofilmem jsou zde rychle se množící bakterie, které metabolizují látky z přijímané potravy. Primární látkou, na které si bakterie pochutnávají, je právě cukr. Ne příliš častá nebo správná ústní hygiena v kombinaci s dodáním zásadních živin – cukru – způsobí, že se tyto bakterie snadno přemnoží a zubní plak začne postupně mineralizovat. Stává se z něj zubní kámen, který dráždí dásně a způsobuje jejich zánět.

3. Cukr nevytváří zubní kazy.

Alespoň ne přímo. Bakterie zpracováním cukru vylučují do okolí odpadní látky, kterými jsou různé kyseliny. Kyseliny poté rozpouštějí minerály obsažené v zubní sklovině. V důsledku toho dojde k narušení zubní skloviny a vzniku zubního kazu.

4. Proč nás ze sladkého někdy bolí zuby?

Příčinou je narušená zubní sklovina, ať už úrazem, špatným čištěním nebo chemicky vlivem různých kyselin. Stimul, jako je extrémní teplota nebo sladkost, se dostane narušenou sklovinou až k zubnímu nervu a způsobí jeho podráždění. Výsledkem je bolest.

5. Není to jen o bílém cukru.

Vždyť zas tolik cukru nejím, říkáte si. Opak může být pravdou; na kazivosti zubů se totiž podílejí nejen veškeré jednoduché cukry, jako je fruktóza obsažená v medu a ovoci nebo sacharóza obsažená v bílém cukru, ale také cukry složitější – škroby.

Enzymy v ústní dutině umí škroby rozložit na cukry jednodušší a ty znovu slouží jako výživa bakteriím. Pozor tedy na bramborové chipsy, různé krekry nebo také těstoviny. Kromě obsažených cukrů se dokáží snadno nalepit do zubních záhybů a držet se zde třeba až do večerního čištění.

6. Pití slazených nápojů zvyšuje riziko zubního kazu až o 30 %.

Jak potvrzuje finská studie z roku 2014. Podle vědců stačí pro zvýšené riziko zubního kazu jeden slazený nápoj denně.

7. I bakterie jsou na sladké, ale ne všechny jsou škodlivé.

V naší ústní dutině se vyskytuje více než 700 druhů bakterií. Ne všechny nám ale způsobují potíže, pouze přítomnost několika specifických druhů je spojená například se vznikem parodontitidy nebo zubního kazu. Je dokázané, že množství přijímaného cukru druhové složení bakterií ovlivňuje. Lidé s dlouhodobým nízkým příjmem jednoduchých cukrů trpí na kazivost zubů prokazatelně méně.

8. Fluorid jako nástroj v maskování našich hříchů.

Strava běžného člověka dnes obsahuje více cukru, než je zdrávo. Proto se do zubní pasty začal v první polovině 20. století přidávat fluorid, který má schopnost mineralizovat zubní sklovinu a vytvářet tak vnější ochranu zubu před nepříznivým vlivem kyselin.

9. Neutralizací přítomných kyselin můžeme snížit pravděpodobnost vzniku zubního kazu.

Přirozené prostředí v ústní dutině je díky slinám mírně zásadité. Příjmem a následným rozkladem cukru v kombinaci s kyselými potravinami nebo nápoji vznikají v ústní dutině podmínky přispívající k narušování zubní skloviny. Kyselé prostředí můžeme poměrně snadno zneutralizovat například vypitím sklenice vody. Sladké a kyselé je lepší kombinovat s nějakým dalším jídlem, které hodnotu pH vyrovná.

10. V malé míře prospěšný.

Samozřejmě vám nebudeme tvrdit, že se máte vyhnout veškerým potravinám obsahujícím cukr. Med a ovoce v sobě skrývají také mnoho prospěšných látek a vitaminů. Po jejich požití si můžete například vypláchnout ústa vodou a snížit tak jejich vedlejší negativní efekt.

Ne nadarmo se říká, všeho s mírou. A když už si dopřejete nějakou tu sladkost, dopřejte si i důsledné čištění zubů a pravidelnou dentální hygienu u odborníka.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here