Jak přestat s kouřením?

0
24

Vliv kouření na naše tělo je poměrně rozsáhlým a stále diskutovaným tématem. Asi každý dokáže vyjmenovat alespoň tři negativní dopady na náš organismus. V České republice denně kouří kolem 18 % dospělé populace a přibližně 6 % obyvatel kouří příležitostně. Jak s tímto návykem nadobro skoncovat?

Vznik závislosti

Silně návyková látka nikotin má v těle široké působení, včetně relaxačních a stimulačních účinků. V takzvaném centru odměny v mozku se už několik sekund po prvním vdechnutí aktivuje vylučování látky dopaminu, což nám způsobuje příjemné pocity. V mozku včetně tohoto centra postupně dochází k chemickým a strukturálním změnám a ke vzniku závislosti. Touha po droze je silnější než veškerá odstrašující varování, které nám prodejci tisknou na krabičky.

Motivace je klíčem k úspěchu

Důležité je se nejprve zeptat sám sebe, proč s kouřením chcete přestat. Ušetříte peníze? Budete zdravější? Čekáte narození potomka a nechcete ho vystavovat kouři? Chcete se zbavit paradentózy, pigmentových skvrn na zubech a mít atraktivnější úsměv? Nebo jen chcete přestat myslet na pravidelný přísun dávky nikotinu?

Důvodů, proč přestat, je opravdu mnoho a vaše vnitřní motivace je pro ukončení závislosti zásadní. Své osobní důvody si můžete připnout na nástěnku nebo na ledničku a mít je stále na očích.

Stanovte si pevný datum

V kalendáři si zaškrtněte den, kdy s kouřením definitivně přestanete. V ten den už mějte vyhozené veškeré cigarety, nenechávejte si doma krabičku (ani jedinou cigaretu) „pro případ nouze”. Naplánujte si na ten den program, abyste drželi vaši hlavu zaměstnanou. Pijte více vody, vyhněte se alkoholu a kuřákům. V ten den se pokuste vyhnout stresujícím situacím.

Počítejte s abstinenčními příznaky

Než si odvyknete, bude se vám vracet touha po cigaretě, zvlášť pokud byla součástí denního rituálu ráno před prací, ke kafi, po obědě. Zpočátku bude velmi silná, postupně ji ale budete zvládat lépe a lépe. Toto nutkání dát si cigaretu navíc vždy trvá pouze pár minut. Když přijde, zhluboka se párkrát nadechněte, vypijte sklenici vody nebo začněte dělat něco, co odvede vaši pozornost.

Abstinenční příznaky jsou nejhorší během prvních tří dnů. Zásadní je ale celý první měsíc, kdy si tělo zvyká na nový režim. Příznaky spojené s odvykáním postupně odeznívají, některé psychické příznaky mohou ale přetrvávat déle než měsíc. Mozek potřebuje delší dobu k tomu, aby se dokázal přizpůsobit a vrátit do starých kolejí až tři měsíce. Buďte na to proto připravení, nenechte se tímto faktem zastrašit a nepočítejte si, jak dlouho ještě budete muset vydržet. Tři měsíce je doba, která uplyne tak jako tak.

Vytrvejte

Už jste se několikrát a neúspěšně pokusili přestat kouřit? Nemyslete si, že jste jediní, kdo selžou. Věta „dnes končím a už si nikdy nezapálím” je ve skutečnosti dodržená jen u 6 % kuřáků a těm patří velká poklona. Selhat je lidské, důležité je nenechat se odradit prvním neúspěchem a vytrvat. Odvyknout si od látky, kterou jste zvyklí léta pravidelně užívat, vždy zabere nějaký čas. Ani nabraná kila nejdou shodit během jednoho měsíce.

Může se vám úspěšně dařit nekouřit týdny i měsíce, ale náhle přijde stresová situace a vy podlehnete. Pocity selhání v tomto případě nejsou na místě. Postupem času uznáte, že odolat byť jen jedné cigaretě je pro vás stále snazší a zvládáte bez ní přežít i vypjaté chvíle.

Pokud si znovu jednu dáte, neberte to jako záminku pro návrat ke kouření. Zvažte, jestli se opravdu chcete znovu stát kuřákem. Zamyslete se, proč jste selhali a řekněte si, co uděláte příště, aby se to už nestalo.

Zvažte pomůcky na trhu

Existuje několik pomocných metod, které mohou pokusy o skoncování s kouřením usnadnit. Jelikož nikotin je silně návykový alkaloid, přestat ze dne na den je pro silného kuřáka vzhledem k abstinenčním příznakům obtížné. Právě kvůli abstinenčním příznakům se vzdá více než 90 % kuřáků.

Pomoci vám mohou volně dostupné nikotinové náplasti nebo žvýkačky. Můžete zvážit také odvykací pilulky vydávané na předpis nebo se o kouření poradit s odborníkem, který má požadované znalosti a mnohaleté zkušenosti.

Zbavit se jakékoliv závislosti není lehké a není výjimkou, že první pokusy končí neúspěšně. Velkou podporou může být okolí, ale základ je mít pevnou vůli, nenechat se zlomit pocitem viny po prvním selhání a hlavně nevzdávat to!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here