Jaké vitamíny a minerály potřebují zuby?

0
2120

Kdo by to byl řekl – i taková část těla, jako je zub, potřebuje pravidelný přísun látek, které ho pomáhají udržovat silný a zdravý. Bez vápníku by se nám zuby nedokázaly ani vyvinout a v chronickém nedostatku vitamínu C by nám naopak mohly vypadat – určitě si vzpomenete na slavnou nemoc mořeplavců – kurděje. Podívejte se, které látky zubům prospívají nejvíce a z kterých potravin je můžeme získat.

Vitamín C

Kyselina askorbová neboli vitamín C je všestranným pomocníkem pro celý organismus. Jedná se o přírodní antioxidant, který v ústní dutině udržuje především zdravé dásně. Působí preventivně proti vzniku parodontitidy a krvácení dásní. V běžné populaci vyspělých zemí o něj není nouze, ale dříve lidem jeho nedostatek způsoboval kurděje – nemoc námořníků. Projevovaly se krvácením z dásní, ztrátou zubů a bolestmi kostí. Vitamin C můžeme získat z citrusových plodů, šípku, rakytníku, ale i z jiného ovoce a zeleniny.

Vitamín D   

Vitamín D hraje v odolnosti zubů zásadní roli. Pomáhá totiž našemu trávicímu systému ve vstřebávání vápníku, který tvoří hlavní složku zubní skloviny a je důležitý v její remineralizaci. Demineralizovaná sklovina je citlivá ke vzniku zubních kazů a nevyrovnaný přísun vitamínu D tedy může souviset se zvýšenou kazivostí zubů.

Pro denní dávku vitamínu D stačí na 20 minut vystavit své tělo slunečnímu záření. Možná to zní jako úvod ke sci-fi filmu, ale naše pokožka si ho působením UV záření umí sama vytvořit. To dnes ovšem není lehký úkol – sedavé zaměstnání, pobyt za tlustými zdmi bytu, vrstvy oblečení, opalovací krémy, … Jiný typ vitamínu D částečně přijímáme také z některých potravin, například z jater, ryb a vaječného žloutku, ale pobyt na sluníčku je přece jen efektivnější.

Fosfor

Tento minerál je důležitý pro stavbu zubní skloviny a kostí. Fosfor pomáhá v zabudování vápníku do těchto struktur. Pro doplnění fosforu jezte ořechy, červené maso a čočku. Obecně je ale v potravě fosforu spíše nadbytek, což může vést spíše k problémům. Při nadměrném příjmu fosforu dochází k jeho vyloučení z těla ve formě fosforečnanu vápenatého, což znamená, že na sebe váže i vápník. Může tak dojít k nedostatku vápníku v těle a s tím spojeným svalovým křečím nebo bolestem kloubů.

Vápník

Vápník a fosfor jsou pro složení zubní skloviny alfou a omegou. Dohromady spolu vytvářejí minerál hydroxyapatit, který je hlavní součástí anorganické (neživé) hmoty zubní skloviny a vytváří tak bariéru zubu proti mechanickému a chemickému poškození. Dostatečný přísun vápníku a fosforu je důležitý už u těhotných matek, protože základy zubů se nám vytvářejí ještě před samotným narozením.

Zdrojem jsou obecně mléčné výrobky (jogurty, sýry) nebo mořské ryby (sardinky). Výborné je doplňovat vápník také z rostlinných složek – mák, chia semínka, ořechy a zelené listy.

Zdravé vnitřní prostředí a vitamín A

Vitamín A se nezařazuje mezi typické strůjce zdravého chrupu, stav zubů ovšem nepřímo ovlivňuje. Podporuje přirozenou produkci slin a udržuje ústní sliznici zdravou. Sliny omývají zbytky po jídle a neutralizují prostředí ústní dutiny. Tento vitamín najdete v játrech (nejvíce v tresčích), vaječných žloutcích, sladkých bramborách, mrkvi nebo brokolici. Tresčí játra ovšem nejezte příliš často, příliš vysoké dávky vitaminu A jsou pro tělo toxické a mohou způsobit vypadávání vlasů, horečku, ztrátu hmotnosti a jiné příznaky.

Dbejte na přísun správných látek u dětí

Dostatečný přísun výše jmenovaných látek je kritický především během růstu a dospívání. Na vývoj zubů má vliv už samotná strava matky během těhotenství. Důležitý je především pravidelný přísun vitaminu D a vápníku. Neznamená to ale, že do dětí musíte lít litry mléka – více než 80 % doporučené denní dávky vitaminu D získáváme pouhým pravidelným pobytem na sluníčku a vápník můžete dětem doplňovat například z makového mléka, které jim jistě zachutná.

Vyvážená strava je důležitá nejen pro zdravé zuby, ale i dásně a je tak prevencí číslo jedna před různými onemocněními, a to i před zubním kazem. Dodržujte proto pestrý jídelníček. Látky, které jsou pro zdraví a vývoj zubů důležité, se dají získat jak z živočišných produktů, tak i z rostlinných zdrojů nebo pouhým pobytem na sluníčku.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here